Učitel zavádí digitální zařízení a zdroje do výuky, a tím zvyšuje efektivitu výukových postupů. Vhodně organizuje a řídí pedagogické intervence prostřednictvím technologií. Rozvíjí nové výukové formáty a didaktické metody a experimentuje s nimi.
Hlavní otázkou této kapitoly je, jak použít technologii k efektivnímu a kvalitnímu vyučování a vedení žáka. Tak, aby jednotlivé části vyučování od teorie, cvičení až po testování byly dostupné a efektivní v elektronické podobě a aby učitel mohl a uměl s nimi pracovat. Jak vhodně zavést digitální zdroje do výuky? Jak žáky nezahltit?
Samotné vyučování a jeho efektivita závisí na jasnosti a možnosti předávat látku tak, aby byla pochopitelná.
V modelu převrácené třídy nahrazuje přímý výklad učitele online vzdělávací video. Výuka probíhá tak, že se studentů nejprve seznámí prostřednictvím videa s probíranou látkou doma online, do školy/do online hodiny přijdou již s konkrétními dotazy.
Spomocník – Jak na metodu převrácené třídy
Khanova škola
Techambition (matematika) se skvěle hodí pro metodu převrácené třídy.
Velmi vhodné je zapojit různé interaktivní digitální materiály do běžné výuky.
Jak využít projektor?
Jak funguje? Interaktivní systém v podstatě promění bílou tabuli na velkou dotykovou obrazovku. Člověk tedy vidí na tabuli přesně to samé, co na obrazovce počítače. Zároveň může pomocí interaktivního pera dělat na tabuli všechny úkony, jako by to dělal myší na počítači (pero má dokonce tlačítka podobné těm na myši).
Na YouTube se dá najít mnoho videonávodů. Zde příklad jednoho méně podrobného MOHU DOHLEDAT VÍCE NÁVODŮ
Interaktivní tabule SMART Board
Žáci mohou…
Učitelé mohou…
Ve chvíli, kdy žáci mají přístup k materiálům v elektronické formě, mohou si do nich psát vlastní zápisky (např. Onenote , Evernote, Goodnotes , Notability)
Obě aplikace jsou placené. GoodNotes na iOS podporuje jen synchronizaci přes iCloud. Notability podporuje všechny populární cloudové uložiště (Google Disk, Dropbox, OneDrive. iCloud). Notability má například i funkci nahrávání hlasu sesynchronizované s psaním poznámek, což lze vyžít například při studiu z napsaných poznámek.
Notability: Jak si vést na iPadu poznámky
Jak používat iPad při studiu místo sešitu
Žáci pomocí digitálních technologií vyhledávají informace, které porovnávají s informacemi v publikacích (učebnice, encyklopedie…) nebo si vzájemně porovnají vyhledané informace se svými spolužáky či se svými zkušenostmi.
Získání dalších informací a dat mohou provést při výuce v terénu s použitím svých mobilních telefonů či školních tabletů, laptopů s využitím jejich příslušenství – fotoaparát, kamera, lupa, záznam zvuku atp. plus vhodně zvolených aplikací.
Více se tématu věnujeme na stránce Výběr digitálních zdrojů a Aplikace a programy
Největším problémem učitelů je nedostatek času pro výběr vhodné digitální technologie do jejich výuky. Na internetu je jich velká nabídka, ale přiznejme si, jak se v té nabídce dokážeme orientovat a kolik času u toho strávíme.
Nabídka vzdělávání pedagogů a metodické podpory pedagogům nabízí Centrum robotiky