Menu

UPOZORNĚNÍ: Web je stále ve výstavbě.

Samostatné učení žáků

Samostatné učení

Digitální technologie mohou aktivně podporovat samostatné učení žáků, neboť existuje mnoho procvičovacích a výukových aplikací, učení daného učiva s možností hodnocení a i pravidelným plánem (upozorněním) pro další procvičování, učení.

Zde vybíráme několik zajímavých webů a aplikací (Kompletní seznam digitálních zdrojů na stránce Aplikace a programy)

Samostatné učení


Digitální zdroje

Quizlet logo

Quizlet– je velmi dobrý pro výuku slovíček v angličtině a nově i v němčině. Po vytvoření účtu v Quizletu stačí zadávat slovíčka na karty a na rubovou stranu dopsat překlad, popřípadě vložit obrázek. Quizlet nám následně automaticky vygeneruje sedm aktivit, které si žáci mohou procházet sami, i když je učitel offline.

Duolingo logo

Duolingo – bezplatná aplikace na výuku cizích jazyků

Toglic – Tato aplikace umí vygenerovat různá cvičení do všech předmětů. Například křížovky, bingo, obrázkové puzzle, Podstata těchto aktivit tkví v rozeslání na žákovská chytrá zařízení. V některých aktivitách vznikají odlišná zadání pro žáky podporující individuální práci, v jiných je zase vyžadována práce skupin. Určitě potom také oceníte, že některé úkoly jdou přímo z aplikace vytisknout, nebo uložit v PDF. Velikou výhodou Toglicu je, že přesně vidíte, co který žák dělá (v jaké části křížovky se nachází, kde dělá chyby, ke kolikátému příkladu právě postoupil…), a že jsou stránky v češtině.


Kvízy

Kahoot a Quizizz nabízí možnost nechat pracovat žáky, když je učitel offline – jednoduše si můžete u kvízu nastavit datum, dokdy má žák kvíz splnit jako domácí úkol. Po splnění domácího úkolu si můžete nechat vygenerovat soubor výsledků v Excelu, kde uvidíte odpovědi vašich žáků, procentuální úspěšnost a další statistické údaje o výsledcích celé třídy. Editace těchto třech různých kvízů je v angličtině.

Stránky Socrative zase umožňují spolupracovat i na dálku, a nabízí ještě možnosti jako pokládat okamžitou otázku atp.



Díky aplikacím může učitel učit nebo žák volit úroveň obtížnosti. Učitel může svou práci zefektivnit vhodně zvolenou vzdělávací technologií. Např. část kolektivu pracuje na tabletu samostatně a učitel pracuje se zbytkem kolektivu. Vhodně zvolená technologie má motivující a potřebný vzdělávací efekt. Technologie mohou vzdělávat, procvičovat a ověřovat znalosti s okamžitou zpětnou vazbou a zároveň evidovat pokrok žáka.

Žáci opět mohou využívat své mobilní telefony a další zařízení.

 

Portfolio

Je potřeba žáka vést ke sběru jeho výukových aktivit, evidovat jeho učební pokroky. Žák si může svou práci (fotografie, audio a video nahrávky, texty) zaznamenávat do digitálního portfolia.


Výhody digitálního portfolia

  • Pro velkou část aktivit je digitální podoba snazší a přímější cestou k uchovávání. Není třeba tisknout certifikáty, seminární práce, fotky atp. Některé věci nejdou do papírové podoby převést vůbec.
  • Je prostorově a často i finančně méně náročnější.
  • Lze jednoduše sdílet a je snadno dostupné odkudkoliv.
  • Digitální podoba umožňuje snazší organizaci a manipulaci s artefakty.


Obsah digitálního portfolia

  • Ocenění a certifikáty
  • Absolvované kurzy, letní školy, soustředění atp.
  • Úspěchy v soutěžích
  • Zajímavé seminární práce a projekty
  • Dobrovolnická činnost a praxe
  • Umělecká činnost



Příklady aplikací vhodných k vedení digitálního portfolia

ePearl

je inovativní a poutavé virtuální výukové prostředí, které poskytuje vzdělávací obsah založený na individuálních potřebách a schopnostech žáka.

Behance

je přední online platforma pro prezentaci a objevování tvůrčí práce, která je součástí řady produktů Adobe.

Carbonmade

je pěkný projekt pro práci s portfolii určený především školákům na prvním stupni či na začátku stupně druhého. Výhodou je vzhled, který je přizpůsobený této cílové skupině, a důraz na určité školské pojetí.

Mahara

Velkou výhodou je propojení se systémem řízení výuky. Mahara takto spolupracuje například s Moodlem.

Distanční výuka ovlivnila výuku v mnoha směrech a jedním z nich je, že žáci pro komunikaci a spolupráci s učiteli nebo žáky používají platformy Google Workspace nebo Office 365, které lze také fungují jako e-portfolia, kam si žáci sami mohou zaznamenávat své práce a  poté je prezentovat.

v tomto videu Beáta Brestenská popisuje co je to portfolium, popisuje rozdíly mezi hodnotícím, prezentujícím a komplexním portfoliem. Dále se zabývá e-portfoliem, prostředím, ve kterém lze ho tvořit v Google Class Notebook, OneNote a Teams.

Podporováním používání digitálních technologií vedoucích k samostatnosti učení žáka je potřeba a nutnost motivovat, aby si žák sám mohl sbírat důkazy realizovaných výukových aktivit v podobě audio a video nahrávek, fotografií, prezentací a jiných dat, a tím si  tvoří své e-portfolio. Díky postupně vedenému e-portfoliu si snadno bude evidovat svůj učební pokrok a pak si dokáže zhodnotit svůj vzdělávací proces.

Metodický portál rvp.cz se ve svých článcích podrobně věnuje tvorbě digitálního portfolia.


Odkazy na zajímavé stránky zabývající se e-portofolii

National Coalition on ePortfolio Research

EUN e-Portfolio Scenarios

The Center for Teaching, Learning, & Technology

Electronicportfolios.org

Education for the Future

Maricopa ePortfolio

EHvA Portfolio

e-Portfolios@the Faculty of Education

Music Teaching Portfolios