Učitel zahrnuje takové aktivity, úkoly a hodnocení, které povedou žáky k tomu, aby se vyjadřovali s pomocí digitálních prostředků a vytvářeli digitální obsah v různých formátech. Učí žáky, jak pracovat s autorskými právy, jak odkazovat na zdroje a přiřazovat licence.
iSlide je aplikace pro tvorbu prezentací obdobné PowerPointu s velkou nabídkou knihovny šablon, diagramů nebo ikon.
Prezi je platforma pro vytváření poutavých prezentací. Návodné video uživatele seznámí s prostředím Prezi, jak v něm pracovat, vytvoření si účet a sdílet hotovou prezentaci.
je aplikací Microsoft Office a slouží pro tvorbu prezentací, interaktivních materiálů.
Canva je aplikace na úpravu grafiky, videí a tvorbu prezentací. Ve videu je i popsáno samotné prezentování včetně záznamu prezentování.
Pomocí aplikace Mentimeter lze vytvářet vizuální interaktivní prezentace a kvízy.
PicCollage je aplikace pro mobilní zařízení, ve které lze vytvářet prezentace z fotografií.
SlidePlayer má unikátní vestavený přehrávač prezentací bez zvláštních požadavků na software. Díky tomu prezentace lze úspěšně zobrazit na Mac, Windows, Android apod. a už nikdy si nemusíte lámat hlavu jak upravit prezentaci pro různé platformy a softwarové požadavky. Pokud hledáte dobrou prezentaci nebo jen skvělý nápad pro prezentaci, SlidePlayer vám poslouží dobře. Můžete si stáhnout prezentaci, které se vám líbí, ve formátu.ppt (Microsoft Power Point) po předběžném prohlížení přes vestavěný přehrávač prezentací. Takže se můžete vyhnout stahování zbytečných souborů, ke kterému dochází, když hledáte prezentace on-line.
Každá škola (potažmo učitel) by měl mít zveřejněné podmínky, jak vyžaduje odkazy na zdroje. Nejlepší je, když je to norma stejná pro celou školu. Studenti by si měli být vědomi, že mnoho děl spadá pod autorský zákon.
Velmi podrobný text týkají se odkazování na zdroje ve školním prostředí je zde
V citaci uvádíme:
• Autora
• Název díla
• Údaje o vydání
Rámec učiva o autorském právu
Učivo o základních lidských právech (o svobodě projevu a o právu na informace). Je důležité vysvětlit, že každý člověk má nějaká práva. Ta jsou pak ve specifických případech nějak omezena.
V tomto videu jsou mj. ukázky z hodin na toto téma
Plagiát je umělecké nebo vědecké dílo, jež někdo jiný než skutečný autor neprávem vydává za své. Vice zde
Kompilát nebo kompilace (latinsky compilare, drancovat, obírat) je dílo, které vzniklo sloučením prvků jiného díla jiného autora či jiných děl jiných autorů, přičemž neobsahuje „nic původního“ (myšlenky, názory atp.) a současně necituje autora původního díla či autory původních děl. Více zde
Školství je specifickým případem, co se týká autorských práv.
Autorská práva a licence – co byste měli vědět?
Právo dílo šířit | Právo dílo upravovat | Uveďte původ |
Zachovejte licenci | Neužívejte dílo komerčně | Nezpracovávejte |
Označení licence | Práva | Povinnosti | Název licence |
---|---|---|---|
BY | Uveďte původ | ||
BY-SA | Uveďte původ – Zachovejte licenci | ||
BY-ND | Uveďte původ – Nezpracovávejte | ||
BY-NC | Uveďte původ – Neužívejte komerčně | ||
BY-NC-SA | Uveďte původ – Neužívejte komerčně – Zachovejte licenci | ||
BY-NC-ND | Uveďte původ – Neužívejte komerčně – Nezpracovávejte |
YouTuber Václav Maněna se na svém kanále věnuje hned v několika videích autorskému zákonu a licencím.
Například použití hudby ve výuce
ČJL – Jak na téma autorská práva a licence v hodinách českého jazyka na 2. st. ZŠ – Jana Vejvodová
Webinář je zaměřen na praktické tipy a náměty, jak si v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ poradit s velmi náročným tématem, pro které je obtížné žáky motivovat. Účastníci budou seznámeni s didaktickým materiálem, jehož předností je to, že žáci jsou po celou dobu výuky aktivizováni. Nenásilnou formou si osvojují základní pojmy autorského práva a licence, na jejichž základě mají dokázat vytvořit plnohodnotnou citaci v rámci autorského zákona. Připravena je videoukázka z průběhu vyučovací hodiny v 9. ročníku ZŠ.
Wikipedie je mnohojazyčná online encyklopedie vytvořená a udržovaná jako projekt otevřené spolupráce se svobodným (otevřeným) obsahem, na jejíž tvorbě spolupracují dobrovolní přispěvatelé z celého světa.
V levém menu v Nástrojích je tlačítko Citovat stránku, které nás odkáže na seznam několika způsobů citace daného článku.
Učíme Nanečisto #26 Naše digitální stopa na Wikipedii – Jaroslav Mašek
Seriál Tvoříme Wikipedii z roku 2019 na Metodickém portálu RVP