Elektronická doba nám umožňuje přístup ke zdrojům a možnostem, což dříve nebylo vůbec představitelné. Možnost vyhledat a sdílet vytvořené materiály, rady od zkušených odborníků a učitelů, doplňování jednotlivých oborů a rychlost, ve které všechny tyto činnosti probíhají, se nedá srovnat s tím, co zažili naši předchůdci.
Každá škola by měla mít úložiště.
Tento druh úložiště ukládá všechny soubory na server školy, kde k těmto materiálům má pak jak škola, tak také jednotliví učitelé přístup z jakéhokoliv místa na světě.
je součástí balíčků Office 365 od společnosti Microsoft. Jako takové je tedy pro školy zdarma. Slouží k nahrávání a sdílení souborů a složek mezi všemi uživateli v dané škole (přístup se dá buď povolit, nebo zamítnout například u testů). V rámci odborné spolupráce umožňuje vidět a používat všechny materiály v rámci školy přehledně a tak, že je možné je také pozměnit. Funkce drag and drop (přetažení materiálů z počítače pouhým pohybem myši) jsou také skvělé. Díky officům je pak otevření většiny souborů bezproblémové
je webové úložiště dat provozované společností Google, které využívá cloud computingu a umožňuje uživateli úschovu a sdílení dat. Služba zahrnuje také on-line kancelářský balík Google Docs.
Kromě dvou nejrozšířenějších univerzálních balíků lze na trhu najít tisíce jednoúčelových cloudových aplikací, které plní funkce obsažené v uvedených balících (Office 365 a G Suite).
Jak už to tak bývá, jednoúčelové nástroje zpravidla plní své primární poslání lépe, nežli nástroje univerzální. Jenže právě společné uživatelské rozhraní, jednotné přihlašovací údaje a masivní rozšířenost činí z univerzálních cloudových balíků nejvhodnější cestu pro širší uplatnění ve školách.
V rámci přehledu cloudových aplikací je třeba ještě zmínit Dropbox. Je to webové úložiště, které využívá cloud computingu a umožňuje tak uživateli ukládat a sdílet soubory a složky s ostatními uživateli internetu pomocí synchronizace souborů. Opět se jedná o multiplatformní aplikaci.
V dnešní době existuje mnoho webových stránek, na kterých si učitelé vyměňují své zkušenosti a materiály. Více na tomto odkaze
Dále je důležité také zmínit sociální sítě (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest…), na kterých vznikají skupiny jednotlivých oborových učitelů. Jsou zde aktivní i mnozí blogeři.
Další odbornou spolupráci včetně setkání se sdílením zkušeností, inspirace a aktualit nabízí metodické kabinety národní, krajské a oblastní v rámci projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů)
Další odbornou spolupráci včetně setkání se sdílením zkušeností, inspirace, aktualit nabízí metodické kabinety národní, krajské a oblastní v rámci projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů)
Podpora učitelů veřejných základních škol v tom, aby dokázali lépe rozvíjet každé dítě ve třídě. Jedním z nejúčinnějších nástrojů, který tomu napomáhá, je podpora profesního vzdělávání pedagogů formou sdílení zkušeností. Tato forma vzájemného učení mezi učiteli různých škol je postavená na strukturované výměně praktických zkušeností a na společném řešení problémů, které přináší každodenní výuka.
NPI ČR je školským vzdělávacím, metodickým, výzkumným, odborným a poradenským zařízením pro řešení otázek předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, základního uměleckého, jazykového, neformálního, zájmového a dalšího vzdělávání. Youtube kanál NPI ČR
Dalším způsobem, jak se dá spolupracovat s kolegy učitely a učitelkami z jiných škol je v rámci různých konferencí. Přehled aktuálního dění v pedagogickém světě naleznete v Aktualitách.
Dům zahraniční spolupráce (DZS) je příspěvková organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Stěžejní činností DZS je správa programů zaměřených na oblast mezinárodního vzdělávání a propagace českého školství v zahraničí.
AIA informuje o nabídkách stipendijních pobytů v zahraničí na základě mezinárodních smluv pro studenty a akademické pracovníky veřejných vysokých škol, pro studenty středních škol (ve Francii a Německu) a o možnostech hospitačních stáží a seminářů pro učitele německého a francouzského jazyka. AIA rovněž informuje o dalších možnostech studia v zahraničí.
eTwinning je platforma, přes kterou mohou zaměstnanci škol (učitelé, ředitelé, knihovníci atd.) z různých evropských zemí vzájemně komunikovat, spolupracovat, zapojovat se do projektů a sdílet své nápady.
Síť podporující zavádění digitálních technologií do vzdělávání, využívání nových výukových metod a profesní rozvoj učitelů.
Fondy EHP podporují spolupráci s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem. Umožňují vytvářet společné projekty, sdílet zkušenosti nebo vyjíždět na studijní pobyty a krátkodobé stáže.
Klíčová akce 2 (KA2 – strategická partnerství) umožňuje všem organizacím činným v odborném vzdělávání a přípravě spolupracovat na mezinárodních projektech, jejichž cílem je výměna zkušeností mezi partnery, zavádění inovativních postupů a zvyšování kvality vzdělávacího procesu.
Jste ve věku od 18 do 30 let a hledáte příležitost, jak pomoci lidem ve svém okolí v Evropě či mimo ni? Využijte financování a podporu Evropského sboru solidarity, jehož posláním je pomáhat mladým lidem zapojit se do veřejně prospěšných projektů v zahraničí či v jejich domovské zemi.
Vzájemná spolupráce by neměla být jen na úrovni jedné školy, ale naopak někteří učitelé nebo ředitelé by měli spolupracovat s jinými školami v rámci regionu nebo dle určitého zaměření (pilotní školy, aprobace…)
Google EDU Group Česká republika
Pomáhá učitelům lépe využívat technologie ve výuce i v další práci. Podporuje vzájemné učení se, spolupráci, sdílení zkušeností, nápadů, inspirací.
Vytváří síť GEG skupin, které pořádají vzdělávací a komunitní AKCE pro učitele z okolí nebo online.
Youtube kanál GEG ČR: Google EDU Group ČR
iSEN
Otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků a dalších profesí, sdílejících informace o využití iOS zařízení k výuce, rozvoji a komunikaci dětí a žáků nejen se speciálními vzdělávacími potřebami .
Školy a zaměstnavatelé spolupracují jako instituce, podoba i kvalita spolupráce jsou však výsledkem individuálních vkladů jednotlivců, na jejichž bedrech spolupráce leží. Obě spolupracující strany přitom mají různá východiska – škola je podřízena legislativním normám a také dalším pravidlům daným zřizovateli. Zaměstnavatel se podřizuje aktuálnímu stavu volných kapacit podniku, obchodní strategii i stavu ekonomické stability podniku. Více zde
Metodický portál se v modulu Pospolu věnuje právě spolupráci škol a firem.
Podoby spolupráce škol a firem i s videometodikami.